Tijdens een van de lockdowns gedurende de coronapandemie viel er bij de jeugdleden van hengelsportvereniging ’t Schietertje uit Fijnaart een envelop in de bus. Daarin zat een tuigje en een briefje met de boodschap dat de jeugdafdeling de jonge sportvissers zeker niet vergeten was. Die konden een-op-een lessen krijgen als ze daar behoefte aan hadden. “Je moet blijven communiceren, zichtbaar zijn; het hele jaar door”, zegt Martin Kannekens (42).
Dat doet het bestuurslid jeugdzaken – met zijn vrouw Annemieke als drijvende kracht op de achtergrond – op tal van manieren. “We staan op de braderie in het dorp, leveren kopij aan voor de lokale krant, werken samen met jongerenwerk Meer Moerdijk, hangen flyers op in hengelsportzaken en bij lokale bedrijven en nodigen de wethouder uit om te komen kijken bij jeugdwedstrijden”, somt hij enkele van de promotieactiviteiten op.
Digitale tamtam
Naast deze ‘traditionele’ methoden om aandacht te genereren, spelen ook social media een belangrijke rol. “Sinds 2019 zijn we actief op Facebook en Instagram. Daar hebben we best wel wat bereik en publiceren we een heleboel content op. Die maken we deels zelf – zo plaatsen we van elke jeugdwedstrijd een verslag met foto’s – en nemen we deels over van de social media van Sportvisserij Nederland. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden?!” De digitale tamtam helpt duidelijk om ’t Schietertje in de schijnwerpers te zetten, want kinderen komen soms van heinde en verre op de jeugdactiviteiten af. “Ook uit de omliggende dorpen weten ze ons te vinden. Zo was er
een jochie die vijftien kilometer op de fiets zat (enkele reis!) om mee te doen aan de jeugdwedstrijden. Pas de vierde keer dat-ie meedeed ving hij een vis. De grote glimlach op zijn gezicht vergeet ik echt nooit meer. Dat was fantastisch.”
Eén grote familie
Als verenigingsmens en fanatiek sportvisser rolde Kannekens in 2019 het vrijwilligerswerk in. “Aangezien mijn dochter en zoon ook graag vissen en ik het leuk vind om mijn kennis te delen, werd ik actief in het jeugdwerk. Het is mooi om kinderen de basisprincipes van de hengelsport bij te brengen en ze enthousiast te maken voor het sportvissen. Helemaal als ze nog nooit hebben gevist.” Doordat voor iedere deelnemer aan de jeugdwedstrijden deskundige begeleiding aanwezig is en geen kind met lege handen naar huis gaat – wie voor het eerst meedoet krijgt een gratis jeugdvergunning, goodiebag, keycord met hakensteker, petje en ander promotiemateriaal van ’t Schietertje – is de animo steevast groot.
“Gemiddeld zitten we bij activiteiten met 35 tot 45 kinderen aan de waterkant. Daarvan stroomt een deel door naar de vereniging. Zo hadden we in 2019 zestig jeugdleden, maar dat waren er vorig jaar al 177.” Iedereen is welkom aan de waterkant. “Familie en kennissen die komen kijken vragen soms of ze kunnen helpen. Voorbijgangers en omwonenden blijven staan om te kijken en bieden ook hulp aan. Vissen is een individuele sport, maar bij ons is het aan de waterkant één grote familie.”